Skip to main content
  • Home
  • Limburg
  • Starter in de kijker: NoviQ, de vranke puber met unieke printoplossingen
noviq
  • 03/10/2019

Starter in de kijker: NoviQ, de vranke puber met unieke printoplossingen

De houdbaarheidsdata van onze etenswaren verschijnen niet vanzelf op de verpakking. Je kan er zelfs een veelbelovende onderneming rond uitbouwen. Dat bewijzen David Sterken en Gerrie Vanwelde met hun startup NoviQ, gespecialiseerd in codeersysteem en industriële printers. “We overtreffen het huidige marktaanbod omdat de onderhoudskosten van de printer wegvallen,” vatten ze hun USP samen.

Als je het succes van NoviQ wil begrijpen, moeten we eerst een korte technische uitleg doorlopen. “De standaard voor het printen van houdbaarheidsdata en lotnummers zijn printers die werken volgens de inkjet-technologie,” vertelt CEO Gerrie Vanwelde. “Onze printers werken volgens een ander principe, zijn veel kleiner en hebben een veel lagere onderhoudskost. Dat onderhoud is voor de grote spelers een verdienmodel geworden. Logisch dus dat ze vasthouden aan die technologie, hoewel de klant daar niet mee geholpen is.”


Vond het duo dan de heilige graal van de printers uit? “Allesbehalve,” lachen de twee. “De Duitse fabrikant van deze printers was toevallig nog niet goed vertegenwoordigd in België. Wij zijn daar als kleine speler opgesprongen. Ze hebben ons alle machines op krediet geleverd, want door onze vorige leverancier hadden we problemen met toenmalige projecten. Die zijn nu gelukkig van de baan.”

Printoplossingen op maat

Hoewel NoviQ pas in 2017 het levenslicht zag, kan het al pronken met klanten als Philips, Engie, Olympia zuivelfabriek en Soprodal. Maar de weg ernaartoe was niet gemakkelijk. “Als je geen referenties hebt, betekent dat alle dagen telefoneren en zoeken naar prospecten. Bovendien ben je een kleine, nieuwe speler waar niet iedereen in gelooft. Eenmaal ze ons product en onze werkwijze leren kennen, verandert dat zienderogen en groeit ook het vertrouwen,” zegt David.

“De klant moet zich niet aanpassen aan de printer. Het is onze taak om voor een juiste oplossing te zorgen.”

Hun aanpak is volgens het duo uniek. “De klant moet zich niet aanpassen aan de printer. Het is onze taak om voor een juiste oplossing te zorgen,” vat Gerrie samen. “Dat betekent dat je mee moet nadenken over de integratie in bestaande systemen. Dat vraagt technisch inzicht en de nodige kennis over coderen. Gelukkig heb ik nooit iets anders gedaan en heb ik meer dan tien jaar ervaring.”

“Tussen alle grote bedrijven zijn wij een soort van vranke puber,” glimlacht David. “We vallen op in de sector. Er hebben zich zelfs al bedrijven gemeld die willen spreken over een overname. Mocht die er ooit komen, dan blijven we vasthouden aan oplossingen op maat. Dat vraagt meer tijd, maar is voor de klant de meest duurzame
samenwerking.”

Meer focus door Bryo

NoviQ volgt ook het Bryo ScaleUp-traject. “Dat leerde me om afstand te nemen van je onderneming en er op een andere manier naar te kijken,” zegt Gerrie. David vult aan: “Je leert ook om te focussen op de gain creators en pain relievers van je oplossing. We hebben binnen het traject intensief aan ons businessmodel gesleuteld.”

Hoe kunnen we jou helpen?

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur starters

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo